Dodnes nevím proč, ale jazz a dvacátá léta minulého století mne vždycky hluboce a mimořádně oslovovaly. Možná i proto, že v oněch časech tato skvělá nespoutaná muzika dokázala vysoko na body vyhrát nad hrůznými vzpomínkami na období 1.světové války a zároveň dokázala odplavit vše, co z tehdejší odumřelou a vyprázdněnou dobou souviselo. Vytvořila zkrátka více místa pro zdravou drzost, svobodu a odvahu. A to nejen ve společnosti, v politice či v rodině. Jazzové synkopy dokonale vygumovaly minulou módu, životní styl i zábavu, a od základu překomponovaly tehdejší světy mužů a žen.
A ještě to podstatné. Do lidské společnosti odvážně vtrhl – jak jinak než bez dovolení a drze – film a Hollywood. Filmové hvězdy zářily na každém kroku, diktovaly a od základu měnily a měnily. V této době začal kořenit i „sweet“ glamour styl, který je pro mne dodnes mnohem víc, než-li pouhý otisk honosných rezidencí tehdejších hollywoodských superstars nebo módních kreací legendární Coco Chanel.
Glamour styl v sobě nese neoddiskutovatelné poselství přitažlivosti, lesku a okouzlení půvabem. Ve vilách a apartmánech filmových hvězd sice šarmantně citoval to dávno minulé, ovšem jen proto, aby se tomu mohl vzápětí, a to bez mrknutí oka vysmát. Byla to jakási moderní a svobodná interpretace někdejší honosnosti, která uchvátila a pohltila i mne. Samozřejmě, dnes v mnohém jiná než-li tehdy, ale stejně tak přitažlivá, neodolatelná a lákavá v každém ohledu.
Když o tomto jedinečném interiérovém stylu bez zbytečných emocí přemýšlím – což se mi, přiznávám, dařilo a daří poměrně těžko – dají se v něm objevit i určitá pravidla, či spíše nikým nepopsané zásady. A jednou z prvních těchto zásad by měl být bezmála oslepující lesk.
Například glamour obývací pokoj by se měl ponořit do zářivé a třpytivé nálady a to až do nadčasového lesku. Prostor by měl nabízet všude tam, kde to vkus a možnosti dovolí, imitace drahých kamenů, detaily skleněné bižuterie, odrazy větších i menších zrcadel, záplavu světla, metalické plochy nebo vysoce leštěné podlahy.
Důležitým prvkem každého takového prostoru je krb a oheň. Zde platí, že v popředí není forma, ale atmosféra. Nikdo od nás neočekává, že v místnosti najde skutečně originální krb s praskajícími poleny – s vůní pryskyřice a dýmu. To se dá v klidu nahradit falešnou římsou na zdi, na které stojí a budou stát masivní, téměř barokně pompézní svícny.
Cílem je v první řadě oheň a jeho magická věčná síla. Mimochodem, svíčky mají být téměř povinně bílé. Zároveň je třeba zdůraznit, že televizní přijímač, byť je sebevíce tenký nebo hi-tech, je v glamour prostoru nežádoucí. V tomto případě je jeho místo v nějaké speciální skřínce, či v nenápadném zákoutí nábytku.
Do sedačky, doplněné množstvím polštářků, ale i do všech těch křesel, se musí člověk úplně propadnout a doslova ponořit. Heslem je pohodlí, pohodlí a ještě jednou pohodlí. Okolí potom lemuje těžký, poctivý nábytek s pozlacenými a vyřezávanými detaily. Zároveň je nutné mít vždy na zřeteli, že takto přetvořený prostor má diváka okouzlovat, lákat a těšit. A proto tu není ani nejmenší kousek místa na nějaké náhradní nebo dokonce nějaké polovičaté řešení.
Opravdu je třeba věnovat velkou pozornost proporčnosti a celkové míře „zúčastněných věcí.“ V glamour pokoji by měly jeden, dva či více předmětů dosahovat až nečekaně velkých rozměrů. Může se jednat o obraz, který s lehkostí pokrývá více jak polovinu stěny nebo o rozměrově naddimenzovaný lustr. Zásadní poznámka – lustr pro glamour řešení je ze zásady téměř vždy vyroben z broušeného skla nebo křišťálu. Jakýmsi očekávaným, ale vždy příjemným šokem bývá umístění takového atypického svítidla na místo, kde v tradičním pojetí žádné místo nemá – dejme tomu například v koupelně.
Téměř bych málem zapomněla – neodmyslitelnou součástí každého glamour interiéru je luxusní textil. Mám na mysli brokát, samet nebo satén, tedy luxusní, těžké, ale na dotek hebké látky. Objevují se na potazích, polštářích, závěsech nebo dokonce na tapetách. Povinným doplňkem bývá rozměrově velké zrcadlo v honosně pozlaceném rámu.
Pro výsledný a komplexní efekt je třeba myslet na nějakou půvabnou, rozhodně však unikátní starožitnost. Při jejím pořizování se nemusí jednat o žádnou závratnou sumu, spíše je třeba hledat akcent a začátek nového příběhu, který nám bude vyprávět. Takže si můžeme s klidným svědomím na římsu krbu postavit vydařenou repliku vzácných empírových hodin nebo třeba „skoro“ originál rokokové sošky. Ještě jedna malá, a myslím si, že dost podnětná poznámka – pokud si zavěsíte na křišťálový lustr nebo na některou dekoraci v místnosti duhové paví nebo labutí péro, vůbec nic tím nezkazíte, ba naopak.
Není možné pochybovat o tom, že glamour styl byl, je a zřejmě natrvalo zůstane tématem, kde se spojuje okázalá rafinovanost s precizností a dokonalostí. Mne jeho kouzelný svět pohltil již velmi dávno a dá se říct, že natrvalo. Dokonce se mi dnes zdá, že jsem vlastně nikdy po jiné alternativě netoužila.
Ovšem, je třeba, abych tuto svou myšlenku upřesnila. Chtěla jsem mít kolem sebe, především jednoduchost a jednoznačnost, tedy dva klíčové prvky, který tento typ bytového dizajnu nabízí. Stálo mě mnoho času a přemýšlení, jak zkloubit zamýšlené detaily do harmonického celku – ale vždy v tomto okamžiku jsem rezignovaně zdvihla ruce nad hlavu. Více-méně jsem to již na celé čáře vzdala, protože to již bylo nad mé síly… Prostě jsem cítila, že zkloubit všechny ty křehké věci a nekompromisní požadavky do jediného, synkopického harmonického celku zvládne pouze profesionál. Proto jsem tedy začala uvažovat o pomoci odborníka a skutečného experta.
Měla jsem štěstí, neboť jedna z mých skutečně dobrých přítelkyň mi poskytla kontakt na společnost ORIGINE INTERIER DESIGN, designový nábytek, návrhy interiérů domů Brno a paní Pavlínu Lipkovou. Byla to skutečně šťastná a přesně cílená volba. Paní Lipková zvládla moje nejednoduché zadání bezchybně. Dokonale a tvořivě si pohrála s „glamour povinnostmi“ noblesní elegance a „trés chic“ niancemi všech přítomných struktur, textur a vzorů. Konečný výsledek absolutně předčil všechna moje očekávání a beze zbytku se tak naplnil můj dávný glamour sen.
Teď vůbec nepřeháním, když řeknu, že jsem doslova žasla nad suverenitou, samozřejmostí a přesností, s jakou paní designérka pracovala a volila jednotlivé prvky. Bylo příjemné a uklidňující sledovat, jak každý vybraný kousek přesně zapadá do předem zvoleného a vytipovaného místa. Tapety a struktury na stěnách jsou inspirací ze společnosti ZINC, která se dlouhodobě věnuje designu glamour interiérového stylu. Zvolená barevnost, tedy hlavně kombinace bílé, černé a s odstíny fialové barvy, plně respektuje zásady tohoto oblíbeného stylu. Já si, ale ovšem poměrně často neodpustím, tuto přísně načrtnutou linii narušit, a prostě svůj prostor doplním o pestrobarevnou květinovou výzdobu.
Vždy jsem měla ráda kolem sebe hodně jasu a světla, což platilo již v mém útlém dětství, kdy mě rodiče museli – chtíc-nechtíc – odhrnovat na noc závěsy, abych vůbec usnula. Tmy nebo příšeří jsem se sice nijak zvlášť nebála, ale spíše mne ponuré prostředí dokázalo znejistit. Je proto pochopitelné, že můj glamour interiér žije naplno světlem. Velká okna v industriálním stylu zajišťují jeho dostatek v každé denní hodině. Interiér se tak velmi šikovně a umně vyhnul fádnosti a vizuální plochosti, protože díky světlu se neustále mění nejen detaily, ale rovněž nově nabytá krása původního prostoru.
A co v okamžiku, kdy se denní světlo proměňuje v tmavou noc? Místnost náhle dostává nový rozměr a to díky rozzářenému křišťálovému lustru a osvětlení v podhledech stropu. Kombinace lesku a kontrastu použitých tlumených barev představuje vyváženou souhru a celému interiéru dodává pocit skutečné honosnosti a přepychu.
Každičký kousek nábytku v mojí nové glamour místnosti je originálem. Mezi nimi však asi tu největší, a zřejmě i zcela zaslouženou pozornost upoutává úžasný konferenční stolek. Stojí odvážně až suverénně uprostřed rozzářeného prostoru, pyšní se vyřezávanými nožičkami a působivými taburetkami.
Paní designérka Pavlína Lipková a společnost ORIGINE INTERIER DESIGN dokázala propojit a vyvážit všechny prvky v obývací místnosti tak, aby jsem mohla do této harmonie v klidu zasahovat i já. Velmi ráda totiž do svého domova nosím a přidávám nejrůznější nově objevené a půvabné kousky. Když se dnes nad tím zamyslím, vlastně jsem to vnímala jako jednu z podmínek, když tak ráda posouvám významy věcí kolem mne, a dodávám jim nečekané akcenty a souvislosti.
Nedávno, kdy jsem seděla ponořena v mém novém glamour království, překvapil mne pocit z dětství a obraz maminky ve dveřích. Je večer, šero a já již ležím v posteli. Prosím maminku, aby do široka roztáhla závěsy nebo nebudu moci usnout. Dva kusy látky potichu přeletí vpravo a vlevo, a do pokoje pronikne světlo od fasád a střech domů. Celá místnost náhle změkne a věci se v tom jiném světle rozzáří novým půvabem.
Jako dítě jsem slovo glamour ještě neznala, ale tyto chvíle ve mě zůstávají ukryté navždy.